هتل عطر سیب سرخ

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از اعتماد، هرچند که اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی کارمایه اتمی درباره دسترسی به دو جا مدنظر آژانس اصلی ترین دلیل سفر گروسی به تهران عنوان شده و مقام های متفاوت کشورمان در سه گانه روز گذشته پافشاری کردند که این سیر تکاملی هیچ ارتباطی بوسیله درخواست ایالات متحده برای فعال سازی مکانیسم بازگشت قطعنامه های پیشین شورای امنیت علیه ایران ندارد اما ارتباط هرچند غیرمستقیم بایگانی ایران در شورای حکام آژانس با آنچه تو حیاط شورای زنهار در روانی است، برهیچ کس پوشیده نیست.  رافائل گروسی در حدفاصل دو میتینگ دوره ای شورای حکام به تهران آمد.  هرچند که در جلسه پیشین این شورا ایران با تصویب قطعنامه پیشنهادی سه قلمرو اروپایی مجهز داخل برجام (بریتانیا، فرانسه و آلمان) محکوم شناخته شد ولی بوسیله دید می رسد که تو جلسه آتی که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد از رویه مشابه خبری نباشد و مولود مشورت های دو روز اخیر گروسی در تهران به برون رفت ایران و آژانس از بن عقد منتهی شده باشد.  

اختلاف میان ایران و آژانس بین المللی از حوالی تابستان گذشته آغاز شد.  زمانی که آژانس با استناد به اسنادی که اسراییل ادعای دسترسی بوسیله آنها را داشت التماس برای بازدید از دو جا در ایران (اطراف تهران و گرداگرد اصفهان) را مطرح کرد.  درخواست هایی که بلافاصله با پاسخ منفی ایران روبه رو شدند. ایران از همان ابتدا تاکید داشت که آژانس در حال بدعت گذاری خطرناکی است و این در حالی است که این نهاد فنی هسته ای متصل هرگونه خط گیری سیاسی را رد کرده و تاکید داشته که اسناد جاسوسی را به نشانی مرجع و مبنای گزارش های فنی خویشتن درباره کشورها مقبول ندارد.  با این همگی پروسه ای که بخاطر گزینش گروسی در آژانس بین المللی کارمایه اتمی پیش رفت و لابی شدید ایالات متحده برای این انتخاب، پیش دماغ روزهای سخت در رابطه میان تهران و آژانس را آسان کرده بود.

در حالی که دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده سیاست تنگ کردن حداکثری محصول ایران را تعاقب می کرد، رفیق شفیق او بنیامین نتانیاهو، شروع وزیر رژیم اسراییل هم تلاش بخاطر تهدیدسازی دوباره از پروگرام هسته ای ایران از کانال آژانس بین المللی انرژی اتمی را پیش برد. خراج تلاش های اسراییل و امریکا، قطعنامه ای بود که در مجمع اخیر شورای حکام علیه ایران مقبول شد و از تهران بوسیله برهان لیس همکاری در صدور مجوز نظارت برای آژانس انتقاد کرد.  پس از صدور این قطعنامه بر همه عیان وجود که ایران و آژانس باید راهی برای حل و خلع این اختلاف بیابند چرا که درون غیراین عارض انتقال پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت کار سختی بخاطر امریکا نخواهد وجود خاصه آنکه این ملک از عذر کافی برای این احاله اندوه برخوردار است.  

به گفته منابع آگاه ایرانی، چین و روسیه که در جلسه شورای حکام بوسیله قطعنامه ضدایرانی رای سلبی داده بودند از ایران خواستند که به عزم پرهیز از خارج شدن پرونده از مدیریت دو طرف، بوسیله سازوکاری مرضی الطرفین بیندیشد و همزمان کشورهای اروپایی مجهز در برجام هم آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای چسبیدگی بوسیله نقشه راهی جدید بخاطر حل و فصل این نفاق با تهران ترغیب و تشویق کردند.  

پس از قطعنامه شورای حکام میوه ایران هرچند که موضوع قطعنامه ارتباط مستقیمی با برجام و بلوغ های برجامی ایران نداشته و برمبنای اسناد ادعایی اسراییل درباره برنامه هسته ای ایران حیات اما انتقادها داخل تو از نحوه اصابت آژانس با ایران در شرایطی که تهران بیشترین معیار همدستی را با این خلقت در سال های گذشته از اجرای برجام داشته، مدال از حساسیت داخلی ماجرا داشت.  آژانس بین المللی انرژی اتمی درحالی التماس دو دسترسی برای میانه روی آزمایی ادعاهای ایران درباره فعالیت های هسته ای داخل گذشته را داشت که ایران و آژانس درون سال ۲۰۱۵ در سایه پیشبرد یک توافق نقشه متد پرونده ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای موسوم به اثر ام دی را ودیعه بودند.

 لذا بازگشایی مکرر این پرونده می تواند هم برای ایران و غصه برای بازماندگان داخل برجام که یک بار شاهد مختومه شدن این بایگانی بودند، پردردسر باشد.  برهمین اساس زمانی که ایران و آژانس گفت وگو در این بنیان را به منظور پارسایی از وخیم تر شدن اوضاع آغاز کردند احتیاط طرف ایرانی این بود که این چاره ها منجر بوسیله بازشدن مجدد پرونده پی ام دی نشود.  همزمان ملاحظه دیگر طرف ایرانی این بود که اسناد اسراییلی نباید مبنای فرمان قرار بگیرند و البته که آژانس بین المللی کارمایه اتمی ادعا می کند مبنای تحقیق اسناد اسراییلی بوده ولی داخل ادامه این نهاد متخصص به مدارک تکمیلی افسون شده بیشتری درباره فعالیت مشکوک داخل دو مکان التماس شده در ایران دست یافته است.  

 از سوی دیگر، ایران باید مطمئن می شد که قرار نیست در روندی مادام العمر بوسیله سوال های بی شمار آژانس درباره فعالیت های هسته ای در گذشته پاسخ بدهد چرا که در این صورت آژانس می توانست هر چند ماه یک کود یکی از ۵۰ هزار سند ادعایی اسراییل را روی میز بگذارد.  البته که مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی توقع می کنند که سوال های مطرح شده درباره دو مکان جدید درون ایران درباره فعالیت های هسته ای کشورمان در گذشته ازاله بلکه برابر قواعد آژانس و پادمان، این خلقت متخصص می تواند از هر مکانی که درباره آن گزارش وجود مواد شده باشد بازدید درنگ.  به گفته یک منبع آگاه، از میان ۵۰ هزار برگ سندی که مطلع وزیر رژیم اسراییل مطالبه می بطی ء از داخل ایران دزدیده است تنها سه سند به برهان پیوند آنها به بود مواد قابلیت بررسی مکرر از سوی آژانس را دارند و مابقی مدارک بوسیله این دلیل که مشمول پرونده اثر ام دی می شوند درون سایه مذاکرات برجام مختومه شده و آژانس نمی تواند مجددا آنها را داخل رخصت کار برای بررسی فراغت بدهد.  

براساس این سه گانه مال اندیشی وجود که ایران رایزنی های فشرده با آژانس را آغاز کرد.  داخل خراج این رایزنی ها دو طرف بوسیله پیش نویس بیانیه ای بخاطر همکاری دست یافتند که به گفته منابع آگاه تمام درخواست های ایران در آن لحاظ شده حیات.  پس از آنکه این پیش نویس به تایید طرف ایرانی رسید، سفر رافائل گروسی بوسیله تهران صورت گرفت.  با این همگی در جریان رایزنی های فشرده گروسی با علی اکبر صالحی و محمد جواد ظریف، رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه درون روزهای سه شنبه و چهارشنبه، تیم مذاکره کننده ایران تمام سعی خود را بوسیله کار گرفت تا در متن بیانیه تمام خواسته های ایران برای عدم احاله موضوع به بایگانی معلول ام دی و نیز اعلام پایان روند سوال از ایران از سوی آژانس قید شود.  گروسی ساعاتی پیش از زین تهران با حسن روحانی، رییس جمهور بی آرامی دیدار کرد.  دیداری که تو آن عالم کنار لزوم پایبندی آژانس به عنصر بی طرفی و نجات رای تاکید کرده و همچنین اعلام خطر داد که ایران زیر وهله زور در پرونده هسته ای نمی جوی.  

نتیجه رایزنی های فشرده هیات ایرانی در وین و تهران درون چندهفته گذشته و بوسیله خصوص تو دو روز اخیر منجر به مسدودسازی سطر ضدایرانی وین -  نیویورک شد.  مطلوب دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو این بود که سپتامبر را به ماه سختی بخاطر ایران از وین تا نیویورک تغییر کنند.  از آنجا که لگن با اعطای دسترسی به آژانس بین المللی کارمایه اتمی تو واژگان این نهاد خط قرمزی است که سرزمین عبورکننده از آن باید با تبعاتش روبه رو شود، آژانس می توانست ولو با اهداف دیپلماتیک پرونده ایران را در نشست ماه سپتامبر شورای حکام به شورای پناه گزارش بدهد.  این پرونده همچنین بوسیله دو پرونده موجود ایران در شورای امنیت یعنی لغو تحریم تسلیحاتی ایران داخل پایان مهرماه و تلاش تاکنون نافرجام امریکا برای بازگرداندن قطعنامه های پیشین محصول ایران افزایش می شد.  این اتفاق تو شرایطی که محاکمه های ایران تاکنون منجر به منزوی شدن امریکا تو شورای امنیت شده می توانست ضربه راهبردی به منافع ایران آن هم تنها چند هفته مانده بوسیله برداشته شدن انفراد تو خرید و فروش تجهیزات سرباز از لفظ شورای امنیت موسسه ملل متحد باشد.  لذا آویشن ایران درون امتداد تدبیری که در سه سال و نیم اخیر نشان داده با تفاهم با آژانس عایق از شکل پذیری هدف امریکا و متحدانش که تغییر کردن بایگانی ایران به پرونده ای متناسب معاینه در شورای زنهار بود، شدند.  

یک عین آگاه در این باره به «اعتماد» می گوید: ایران توانست با یک تیر دو نشان بزند.  هم از پیشروی تهدید از حیاط شورای حکام به شورای امان جلوگیری کند و غصه از فرصت مذاکره با آژانس برای انعقاد سایر ادعاهای مطرح شده از سوی اسراییل دشت ایران استفاده کند.  

نگاهی به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی کارمایه اتمی که روز گذشته منتشر شد علامت می دهد که تهران توانسته تو نتیجه مشی با آژانس مشروعیت و مقبولیت قریب بوسیله ۵۰ هزاره سند ادعایی اسراییل را دامن سوال بازداشت و تنها به دو مورد که اتفاقا ربطی به فعالیت های هسته ای ایران در گذشته نداشتند، دسترسی برای راستی آزمایی بدهد.  متن این بیانیه نشان می دهد که رافائل گروسی با سفر به تهران بوسیله خاتمه مسئله سوال های آژانس از ایران اذعان کرده است.  اقدامی که به خلع غل اسراییل و امریکا درون زمین ورزش ضدایرانی که چیده اند، منتهی شد.
  • ۹۹/۰۶/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی