هتل عطر سیب سرخ

یکی از رویکردهای امیدبخش هوش مصنوعی، تلاش بخاطر تقلید از نحوه ی عملکرد مغز انسان ازطریق نرم اسباب است" اما حالا استارتاپ استرالیایی Cortical Labs یک شلنگ فراتر رفته و می خواهد عدد مینیاتوری بسازد. هدف این استارتاپ تاسیس مغز مینیاتوری با استفاده از تعبیه ی نورون های واقعی و بیولوژیکی در یک تراشه ی اختصاصی کامپیوتری است.

 Cortical Labs امیدوار است به گونه ای مینی مغزهای هیبریدی را آموزش دهد که بتوانند مانند ادراک قلابی مبتنی بر نرم افزار، وظایف مدح شده را انجام دهند؛ با این نفاق که تنها کسری از مصرف انرژی نسخه های دیجیتالی را داشته باشند. هان ونگ چونگ، بنیان گذار و مدیرعامل کورتیکال می گوید: شرکت در حال فرمان روی مینی مغزهایی است که بتواند ورزش آتاری باستانی Pong را ارتکاب دهد؛ مینی مغزهای ما تیمار زمان حال به قدرت پردازش مغز یک سنجاقک نزدیک شده اند.

دستاورد Cortical Labs برازنده توجهی است؛ چراکه پونگ جزو بازی های نخستین آتاری حیات که شرکتدیپ مایند در سال ۲۰۱۳ بخاطر نشان اعطا کردن عملکرد آلگوریتم هوش قلابی خود، از آن استفاده کرد؛ با گذشت یک سال از آزمایش یادشده، گوگل همدستی دیپ مایند را تصاحب کرد. دیپ مایند در اصل یک شرکت بریتانیایی هوش جعلی است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ دامن عنوان فناوری های دیپ مایند تأسیس شد. این شرکت شبکه عصبی مصنوعی با توانایی یادگیری بازی ویدئویی با راهکاری مثل عدد انسان ایجاد کرد.



مدیرعامل Cortical Labs در ادامه می افزاید: Cortical Labs برای ساخت ابدار ابزار خویشتن از دو روش استفاده می کند؛ یا نورون های موش را از جنین استخراج می کند؛ خواه بوسیله جهت تکنیکی خاص، اول سلول های پوست انسان به سلول های اساسی و سپس بوسیله سلول های عصبی انسانی تبدیل می شوند.

نورون ها درون مایعی مقوی روی تراش های اختصاصی اکسیدفلزی جای گذاری می شوند؛ این تراشه شامل شبکه ای متشکل از ۲۲٬۰۰۰ الکترود کوچک است که دستور کار نویسان را قادر می سازد تا ورودی های الکتریکی را بوسیله نورون ها متصل کنند و همچنین خروجی های آن ها را نیز اندازه گیری کنند.

هم اکنون Cortical Labs از نورون های موش بخاطر تحقیقات ورزش پونگ کاربرد می کنند. چونگ می گوید: «ما سعی داریم علامت دهیم که می توانیم رفتار این سلول های تندخو را شکل دهیم». این آزمایش با پونگ آغاز شده که پیش بینی می شود Cortical Labs بتواند تا خاتمه سال پیاده شدن آن مسلط شود؛ اما تراش های ترکیبی این شرکت در نهایت می توانند کلیدی بخاطر ارائه ی انواع استدلال های پیچیده و حس مفهمومی باشند؛ استدلالی که هوش بدلی امروز نمی تواند از پس آن برآید. وضع حل Cortical، داخل صورت اثبات میزان پذیری، یک سیاق حل بالقوه برای یکی از مشکلات آزاردهنده داخل طبق تدریس عمیق نیز عرضه می دهد که متجاوز تاثیرگذار خواهد بود.



آلفاگو، سیستم عمیق پرورش DeepMind که برای بازی Go مخلوق شده است، در سال ۲۰۱۶ بهترین ورزشکار دنیا را درون آن ورزش شکست داد؛ این جهیز در دم ورزش یک مگاوات کارمایه مصرف کرد؛ براساس تخمین انبازی فناوری Ceva این ارج انرژی، برق حدود ۱۰۰ خانه را تو یک روز تامین می کند. در مقابل مغز انسان حدود ۲۰ وات انرژی استعمال می کند؛ در واقع ۵۰/۰۰۰ طبق کمتر از آلفاگو!

کارل فریستون دانشمند دانشگاه علوم اعصاب کالج دانشگاه لندن که به دلیل مطالعات و امر درون زمینه ی تصویربرداری از مغز و پایه های عملی درون مورد چگونگی جهیز های بیولوژیکی از یکسره نورون ها، صیت دارد، اوایل سال سیال پس از مشاهده ی فناوری Cortical Labs گفت که از فرمان این انبازی مافوق تاثیر قرارگرفته است. گنجایش های سیستم کورتیکال بر تحقیقات فریستون و فدایی از دانشجویان او اتکا دارند؛ ولی این فنی علوم اعصاب هیچگاه گونه ارتباطی با استارتاپ استرالیایی ندارد. مقالات علوم پایه و مهندسینتایج پژوهشی تازه: مارها برای دفاع از خود سم تولید نمی کنندیکی از ایده های بنیانی داروین از کار افتادن شدموفقیت دانشمندان تو برقراری وفاق میان نورون های زیستی و مصنوعیساخت نورون های مصنوعی با امکان تقلید از رفتار نورون های طبیعیکشف جمجمه کوچک ترین دایناسور جهان درون کهربا

فریستون می گوید، همیشه ایده ی چگونگی سازماندهی نورن ها بخاطر تاسیس تراشه های رایانه ای عصبی کارآمدتر را مدنظر داشته است؛ یعنی تولید رقیق افزاری که بهتر از خراش های رایانه های قدرتمند امروزی، بتواند از نحوه ی پردازش مغز تقلید کند. فریستون اضافه می بطی ء آنچه که او پیش دماغ کرده بود، ایده ی ادغام نورون های بیولوژیکی با نیمه هادی نبود.

فریستون درمورد استفاده از نورون های بیولوژیکی واقعی گفت: تو کمال حیرت من، آن ها واقعا به عقب یک چیز واقعی رفتند؛ بوسیله نظرمن آنچه این گروه توانسته اجرا دهد، راه امین عملی سازی این ایده ها است.

استفاده از نورون های واقعی، بسیاری از مشکلات دیگر شبکه های عصبی مبتنی پیاده شدن کند اسباب را حل می نرم. برای مثال، برای اینکه شبکه های عصبی مصنوعی درس دهش داشته باشند، دستور کار نویسان داخل یک فرآیند بیش سخت و طاقت فرسا، باید ضرایب اولین یا پیمانه ها را برای انواع داده هایی که در فرآیندهای شبکه به کاربرده می شود، بوسیله صورت دستی اعمال کنند. یکی دیگر از چالش های شبکه ی خشمناک مبتنی بر یواش افزار ابداع تعادل میان متد حل هایی است که قبلاْ درون شبکه کشف شده اند و راه محلول هایی جدیدی که باید داخل جستجوی آن ها باشیم.  فریستون اضافه می یواش که اگر شما سیستمی مبتنی پهلو نورون های بیولوژیکی داشته باشید، همه ی این مشکلات از بین می قضیه.





چونگ، شالوده گذار و مدیرعامل Cortical Labs خود پزشکی است که پیش پر حرارت یک شرکت فناوری مرزوبوم ی بهداشت پیدایش کرده وجود. او از دوسال پیش، به همراه بن گذار و مدیرارشد فناوری اش اندی کیچن، تحقیق در مورد نحو های ایجاد سیستم های هوشمند بیولوژیکی و رایانه ای ترکیبی را مبدا کرده وجود.  چونگ می گوید:ما (چونگ و اندی کیچن) به ایده ی درایت قلابی اشتراکی (AGI) فرع داشتیم. این ادراک مصنوعی قابلیت انعطاف پذیری بیشتر در انجام کارها دارد؛ حتی بهتر از انسان. همگی در حال پیدایش AGI هستند؛ ولی عزب AGI واقعی که ما از آن آگاهیم شعور بیولوژیکی و درایت انسانی است. برای ما تنها راه به دست آوردن سطح هوش انسانی، استفاده از نورون های انسانی وجود.

نورون های موش که بی قراری اینک در Cortical Labs تو حال آزمایش هستند، از دیرباز توسط دانشمندان علوم اعصاب به عنوان واسطه ی سلول های خشمناک انسانی مورداستفاده قرارمی گرفت؛ چراکه روش های یدکی برای استخراج و کشت آن ها بود دارد. اقتدار مهندسی نورون های انسانی از سلول های پوستی درست در دهه ی گذشته به تکامل رسیده است. بوسیله تازگی دانشمندان در انستیتوی علوم عدد آلن در سیاتل آمریکا، تفاوت هایی درون پروتئین هایی که سلول های موش و سلول های مردم را می پوشانند، رک کرده اند؛ بدین معنی که آن ها دارای خواص الکتریکی متفاوتی هستند و امکان دارد سلول های عصبی موش پایه ی عطا برای آزمایش های انسانی نباشد.



چونگ تکثیر می بطی ء که او و کیچن از تاکویا ایزومورا الهام گرفته بودند. تاکویا ایزومورا پژوهشگری در مرکز علوم عدد RIKEN، خارج از توکیو و زیر نظر فریستون به تجسس مبتلا حیات. ایزومورا تو سال ۲۰۱۵ مدال داد که چگونه نورون های تندخو قشر عدد که روی شبکه ی الکترود قرارگرفته ، خواهند توانست پهلو پی «عید شبانه» غلبه کنند. بوسیله تعبیر ساده زیرفون می توانند یک سیگنال صوتی را از سیگنال دیگر جدا کنند؛ مثل مجزا کردن صدای یک نفر از صوت های پس زمینه.

جای پا مهمانی شبانه (به انگلیسی: Cocktail party effect ) پدیده ای در روان شناسی و گوش شناسی است؛ درون آن فرد می تواند توجه شنوایی خویشتن را بوسیله یک محرک ویژه معطوف یواش و دیگر محرک ها را فیلتر کند، همان طور که فرد درون یک مهمانی شلوغ می تواند با شخص دیگر گپ کند و بوسیله بقیه صداهای مزاحم توجهی نکند.



Cortical Labs به طور رسمی در ژوئن سال ۲۰۱۹ ساخت شد. این مشارکت حدود ۶۱۰/۰۰۰ دلار از یک شرکت عالی ی تنخواه گذاری در استرالیا بوسیله نام Blackbird Ventures ستاندن کرد. کورتیکال تنها شرکتی نیست که روی محاسبات بیولوژیکی فقره می کند. استارت آپ دیگری به معروفیت Koniku، قرص در سن رافائل کالیفرنیا، تراشه ی ۶۴ نورونی سیلیکونی توسعه داده است؛ این تراشه که با استفاده از نورون های موش مصنوع شده، می تواند مواد شیمیایی را دریافتن و اطلاع یواش. Koniku می خواهد تراشه های موجود را در پهپادهایی که برای رهگیری موادمنفجره بوسیله نظامیان و نیروهای پلیس فروخته می شود، استعمال کند.

در همین حال، محققان انستیتوی فناوری ماساچوست رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده اند؛ آن ها از یک سنخ نژاد خاص از باکتری ها تو خراش های ترکیبی، برای شمارش و ذخیره اطلاعات استفاده لال دند.بیشتر بخوانید:موفقیت دانشمندان تو برقراری ارتباط میان نورون های زیستی و مصنوعیکشف نوع جدیدی از سیگنال درون مغزچرا مغز انسان به ورزش حاجت داردساخت نورون های مصنوعی با امکان تقلید از رفتار نورون های طبیعیفناوری خوانش مغز، ابزاری که می تواند بوسیله کابوس امنیت تبدیل شود
  • ۹۹/۰۱/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی