هتل عطر سیب سرخ

تصور کنید روزی به نشانی یک فضانورد تو حال وضع رفتن روی سطح خاکستری رنگ جزیی عنف ی ماه هستید. همینطور که آرام آرام بوسیله سمت یک دستگاه آنالیز مزار ماه می روید تا آن را تجسس کنید، یک دم به خویشتن آمده می بینید که ستاره ها زیاد از اندازه درخشنده هستند و شما واقعا تو حال انجام کارهای علمی روی سطح ماه هستید. ناگهان یک جرقه از دست شما خورده می شود و بوی سوختگی از لباس فضانواردی بلند می شود. مبدا فورا مدل آسیب دیدگی لباس را بررسی می کنید و سپس از کارکرد صحیح دستگاه ها مطمئن می شوید. خوشبختانه همه چیز درست کار می درنگ و مشکلی پیدا نشده است. خطر بیش نزدیک بود. 

سناریویی که خوانید کاملا فرضی است اما برخی از دانشمندان به طور جدی نگران سطح گرد و خاکی ماه هستند؛ چون به گفته ی آن ها این سطح از نظر الکتریکی به شدت باردار بوده و می تواند باعث بروز جرقه و قوس الکتریکی در تماس با دستگاه ها و لباس های فضانوردان شود. متین مانند زمانی که روی پاکت رویه رفته باشد و سپس به دستگیره ی فلزی درون مشت بزنید. این داخل حالی است که در سطح ماه تا اینکه نیازی به وفاق همچنین وجود ندارد و این تخلیه ی الکتریکی می تواند خطرناک باشد. 

سطح ماه وعده الکتریکی زیادی دارد که شاگرد از بادهای خورشیدی هستند که ماه در معرض آن ها استراحت دارد. جریان ذرات باردار شده محتوی الکترون های منفی باردار و یون های مثبت باردار هستند و منشا حقیقی آن ها خورشید است. در الزام ی زمین، راسته مغناطیسی زمین از ماه در طبق این ذرات بوسیله شدت باردار شده محافظت می کند اما ماه دارای میدان مغناطیسی چندانی نیست و بوسیله همین برهان این روند دائمی از ذرات باردار باعث باردار شدن سطح ماه می شوند. 

به گفته ی جوزف ونگ، فیزیکدان پلاسمایی تو دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، درون به خشکی امدن این بار الکتریکی، سطح ماه نیز از گرد و خاک تشکیل شده و همین باعث می شود این ذرات باردار به سادگی در سطح این کره پخش شوند. هنگامی که گرد و گور سطح ماه روی لباس فضانوردان می نشیند می تواند به عنوان یک مسیر برای گذر الکترون ها عمل کرده و به این تزیین فضانورد در معرض خطر گیاه الکتریکی قرار می گیرد. 



به گفته ی وی زمانی که ماه درون سال ۲۰۲۴ خواه بعد از آن به ماه فضانورد ارسال کنیم گرد و خاک روی هر چیزی می تواند بنشیند و فرقی بی قراری نمی بطی ء که این سطح چه باشد. ونگ و همکارانش بوسیله دنبال روبرو کردن پاسخ این سؤال هستند که آیا گرد و قبر ماه می تواند باعث سربزرگی شوک الکتریکی بوسیله فضانوردان شود خواه نه؟ چون انسان قبل از این نیز کوچکتر مأموریت آپولو چند باری به ماه رفته و چند روزی را داخل آنجا باقی مانده است. به کفته ی جیم رایس، از دانشمندان مبصر مؤسسه ی علوم فضایی آریزونا، فضانوردانی که بوسیله ماه رفتند هیچ حین گزارشی تو مورد مشاهده ی علف هرزه الکتریکی نسبت به دستگاه ها خواه افراد ندادند. 

ولی ونگ می گوید دلیل مشاهده نشدن خار الکتریکی توسط فضانوردان آپولو این است که آن ها مأموریت خود را تو مناطقی انجام دادند که درون هنگام روز به شدت درون معرض پرتو خورشید فراغت داشت. پرتو خورشید بار الکتریکی مثبتی حمل نمی کند اما زمانی که فوتون ها بوسیله سطح ماه می رسند می توانند باعث پراکنده شدن الکترون ها شوند که این فرایند آلودگی فتوالکتریکی معروفیت دارد و به این ترتیب این الکترون های به شدت باردار در مناطق که جنین مثبت دارند سرمد می مانند  توسط الکترون های دارای بار سلبی که از طرف بادهای خورشیدی می آیند بالانس می شوند. هنگامی اندوه که بالانس برقرار باشد خطر خاربن الکتریکی کم تر است. مقاله های مرتبط:چرا سکونت در ماه خطرناک است؟هر آنچه باید درمورد الکتریسیته و ماهیت آن بدانید

ناسا قصد دارد تا این جنین تعدادی انسان را به قطب جنوب ماه بفرستد جایی که پرتو خور با زاویه ای بسیار کم به آنجا می رسد. در این مقدر شدن که بیشتر تاریک است حدس پدیدار شدن یخ بود دارد. در این منطقه ارزش اضافی الکترون های ناشی از بادهای خورشیدی قرار دارند و نور خورشید متجاوز کمی بخاطر شارژ مثبت حیات دارد. ونگ تحقیقات تیم خود را در همایش سالانه ی ژئوفیزیکی آمریکا تو سانفرانسیسکو ارائه کرده و گفته که مناطقی که در پیچیدگی قرار دارند می توانند حامل بار منفی بسیار زیادی به معیار صدها تا هزاران ولت باشند. 

از لفظ دیگر رایس فکر می کند که شوک الکتریکی به فضانوردان باتوجه بوسیله تجربه ی سابق آن ها تو مأموریت های ماه، مسئله ی چندان مهمی نیست. با این بود او می گوید که ما نمی دانیم داخل آینده چه اتفاقی می افتد و اگر فضانوردان با بولدوزر به مناطقی به شدت باردار شده بروند چه می شود. 

تیم ونگ برای اینکه نقش لباس فضانوردان در باخبر شدن گیاه الکتریکی بوسیله آن ها را نیز بررسی کنند از یک مقیاس از ماده ی ساخت شکل فضانوردی یعنی گورتک (Gore0Tex) استفاده کردند. آن ها ماده را در یک محفظه ی خلا حاوی خاک ماه گذاشتند و شرایطی درست مانند سطح ماه را پدید آوردند. در این حالت اندکی یک نمونه بوسیله گرد و خاک ماه آغشته شد و نمونه ی دیگر پاکدامن بود. آن ها سپس مدل ها را با استفاده از پلاسما میزان آسیب پذیری نمونه ها در برابر قوس  الکتریکی را بررسی کردند. 

همان طور که ونگ پیش بینی کرده بود سطح آغشته بوسیله گرد و خاک ماه بیشتر درون خطر قوس الکتریکی قرار گرفت بجای ذرات خاکی، روی سطح لباس فضانوردی جای پا می گذارند و داخل عملکرد آن اختلال ابداع می کنند. این اختلال بوسیله الکترون ها اذن ی تخلیه شدن را می دهد. چنانچه بخواهیم این مسئله را راحت مرطوب تشریح دهیم می شود یک پیست اسکی را مثال زد. یک پیست صاف و صیقلی بوسیله راحتی اجازه ی حرکت را به اسکی باز می دهد ولی یک پیست لبالب دست انداز متشابه لباس فضانوردی است که سماوی شده باشد و گمان تلاقی اسکی باز با مشت اندازها بالاتر می رود. 

هنوز ونگ داخل مورد اینکه درون آینده چه اتفاقی خواهد افتاد مطمئن نیست. وی می گوید: ما نشان دادیم که قوس الکتریکی می تواند روی لباس فضانوردی اتفاق بیفتد اما سؤال اصلی اینجا است که آیا قوس الکتریکی می تواند به لباس آسیب زده خواه وسایل و ابزارآلات فضانوردان را متروک کرده یا تا اینکه بوسیله خود آن ها آسیب بزند؟بیشتر بخوانید:فیزیک هسته ای؛ انریکو فرمی و بمباران اتمیمنتخب عکس های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از کشف راز سرپوش های مخروطی سمج باستان تا شکافتن آتشفشان تو نیوزیلندمردی که می گرایش زامبیا را در رقابت فضایی از شوروی و آمریکا پیش بیندازدناسا قدرتمندترین راکتش را رونمایی کردمنتخب عکس های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از برندگان مانور عکاسی انجمن بوم شناسی ۲۰۱۹ تا کشف گورهای دسته جمعی در جمهوری چک
  • ۹۸/۱۰/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی