هتل عطر سیب سرخ

فارس نوشت: برخی منابع فرانسوی روز سه شنبه مدعی شده اند «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران پیاده شدن طریق یک سند چهار بندی به عنوان مبنایی بخاطر دیدار با یکدیگر در حاشیه کنفرانس جلسه عمومی سازمان ملل متحد و آغاز دوباره بحث میان ایران و آمریکا سازش کرده بودند.  

«پالیتیکو» به نقل از این منابع مدعی شده دیدار سران دو ملک علی رغم سازش بر روال این سند محقق نشده زیرا عالم اصرار داشته ترامپ مطلع رفع بایکوت ها میوه ایران را اعلام درنگ.  

سندیت خبری «پالیتیکو» که مدعی شده این سند را نظر کرده، در دنباله به ذکر جزئیات مفاد آن پرداخته است.  

درون سند ادعایی، تهران اتفاق کرده «هرگز به دنبال دستیابی به زنجیر هسته ای نخواهد وجود و کاملاً به تعهدات خود پایبند است، ضمن آنکه مذاکره بر عادت چارچوبی طولانی مدت تر درباره فعالیت های هسته ای خودش را می پذیرد.»

تهران نیز متعهد شده «ایران از هر گونه ستیزه جویی خودداری خواهد کرد و از شیوه مباحثه به متعاقب صلح و احترام واقعی در منطقه خواهد بود.»

در حصه دیگری از سند، ایالات متحده با «رفع همه تحریم های بازاعمال شده بعد از سال ۲۰۱۷» ائتلاف کرده است. تو متن این سند آمده است: «ایران از اقتدار کامل برای صادر کردن نفت خود و کاربرد آزادانه از درآمدهای خود برخوردار خواهد شد.»

موافق ادعای پالیتیکو، با آنکه در متن سند صریحاً بوسیله برنامه موشک های بالستیک ایران اشاره نشده، مقام های فرانسوی می گویند، برداشت همه طرف ها از لحن مربوط به نقش منطقه ای تهران این حیات که مسائل موشکی قدری از مذاکرات خواهد حیات.

یک مقام فرانسوی آگاه به این رایزنی ها گفت: «برای همه بی پرده بود که مباحثه پیاده شدن شیوه مسائل منطقه ای الزاماً برنامه موشکی آنها را هم داخل برمی گرفت.»

پالیتیکو نوشته رسانه های آمریکایی قرین نیویورک تایمز و نیویورکر در روزهای گذشته جزئیاتی از تلاش های دیپلماتیک ادا شده برای آوردن تهران و واشنگتن بر قانون میز مذاکره را گزارش داده اند، ولی هیچ رسانه ای تا به حال متن این طرح که توسط «امانوئل ماکرون»، مهتر جمهور فرانسه پیشنهاد شده را گزارش نداده وجود.  

مطابق ادعای پالیتیکو، سند بوسیله گونه ای تنظیم شده وجود که به همه طرف ها امکان دهد خودشان را قهرمان اخبار کنند. در رخ موفقیت در پیشبرد این طرح، ترامپ می توانست اعلام کند او تو هدف دیرینه اش برای بسط ارامش هسته ای و گنجاندن مسائل منطقه ای تو آن موفق شدهاست. طرف ایرانی تیمار می توانست ادعا یواش که درون موافق سیاست فشار حداکثری مقاومت کرده و توانسته اختتام همه بایکوت ها را رفع یواش. ماکرون هم می توانست خودش را به نشانی واسط صلح و کسی که توانسته از دعوایی جدید تو خاورمیانه جلوگیری کند، معرفی بطی ء.

به گفته مقام های فرانسوی ترامپ در دیداری که سه شنبه هفته گذشته درون هتل «Lotte New York Palace» با ماکرون داشت با این سند ائتلاف کرده. رئیس جمهور فرانسه در مرحله بعد، همین سند را در هتل « Millennium Hilton New York One UN Plaza » بوسیله ملا نشان داده است.  

مقام فرانسوی ادعا کرده است: «او (فقیه) با موارد پا بر جا در این سند اتفاق کرد و از رئیس جمهور تشکر کرد در مقابل گفت در آن بوسیله وضوح از تحریم ها واج به میان آمده، اما او گفت ترامپ باید قبل از ورود به نشست بگوید که تحریم ها را رفع می بطی ء.»

مقام فرانسوی مدعی شده ماکرون و تیم او بخاطر اینکه بتوانند از توافق حاصل شده بر طریق این سند و حضور روحانی تو نیویورک بهره برداری کنند پیشنهاد برقراری یک ربط تلفنی ایمن بین روحانی و ترامپ را مطرح کردند.  

طبق این ادعا، ایرانی ها با اینکه تکنسین ها برگ برقراری این تماس را فراهم کنند موافقت کردند، اما با خود وابستگی تلفنی موافقت نکردند.

بوسیله نوشته پالیتیکو ماکرون ساعاتی بعدتر بوسیله مسکن ایرانی ها مراجعت اما رئیس جمهور ایران تمایلی برای مشارکت درون این گفت وگوی تلفنی نداشت.  

مقابل این گزارش، «ماکرون در ادامه با ترامپ گفت وگو کرد و اتفاقات پیش آمده را برای او گفت. او از ترامپ بابت پذیرا بودنش به مذاکره بر زمینه پیشنهادات فرانسه شکر کرد و گفت که ایرانی ها می گویند برای اینکه بتوانند با دیدار اتفاق کنند به زمان بیشتری حاجت دارند.»

مقام های آمریکایی درخواست پالیتیکو برای اظهارنظر درباره این گزارش را رد کرده اند.  این رسانه نتوانسته به مقامات ایران دسترسی پیدا درنگ.
  • ۹۸/۰۷/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی